Co používám při focení na blog a instagram a proč to není o drahý výbavě

January 21, 2018


Jak píšu už v nadpisu, ohledně focení zastávám názor, že vážně nepotřebujete hory nejdražšího vybavení, abyste si mohli udělat dobrý a  hlavně zajímavý fotky - je to o nápadu, kreativitě a o kapce snažení. Jako ne moc častá, ale dlouhý roky pravidelná blogerka a poslední dva roky docela vášnivá instagramerka a hlavně člověk, kterej miluje zaznamenávat si momenty i  jenom tak pro sebe, vám v tomhle článku ukážu, s čím fotím já, co mi vyhovuje. Následovat bude taky článek, kde vám  sepíšu svoje tipy na focení, který jsem za tu dobu nasbírala.

Můj hlavní foťák je v současné sobě Nikon D3100. Když mi bylo asi 13, řekla jsem si, že chci zrcadlovku a se věnovat se focení pořádně, a rodiče tehdy byli ochotní mi ji v narozeninám koupit (děkuju!♥) . Tenhle Nikon je stále se mnou a pořád funguje perfektně. až na pár oděrek a škrábanců (za který si můžu sama neopatrným zaházením.) Mám jej s klasickým seťákem 18-55mm. Je fajn, totálně univerzální, ale musím říct že u nízkých ohniskových vzdáleností a třeba při focení krajinek pekelně zkresluje perspektivu. I tak ho ale používám pořád docela často.

Kromě seťáku mám taky dva objektivy s pevným ohniskem - 50mm a 35mm. Nakonec jsem se nerozhodla pro originály Nikkor, protože se mi nechtělo dávat za objektivy 6 tisíc, ale pro asijský Yongnuo, kterej dělá objektivy jako Nikon nebo Canon, jenomže za třetinu ceny.  Dají se koupit třeba na aliexpressu. 50mm dělá o kapku lepší fotky, 35mm je zase o něco univerzálnější, ale moc ráda mám oba.

Celkem dost fotek taky fotím na svůj mobil Xiaomi 3s. Existují i mobily s lepším foťákem, ale myslím že tenhle Xiaomi fotí na telefon (a na to kolik stál) fakt obstojně. S horšíma světelnýma podmínkama se samozřejmě kvalita rapidně zhoršuje a nejvíc mu prospívá přirozený denní světlo, ale je to pro mě docela dobrej doplněk ke klasické zrcadlovce, kterou nemám pořád u sebe.


Docela dost mi pomáhá taky stativ - při focení videa, u focení zvrchu a ve zvláštních úhlech, nebo když si fotím autoportréty.  Já stativ používám především doma, ven ho moc netahám. Mám Hamu Star 61  a je jeden z těch levnějších stativů, tuším že stál něco okolo 400kč.  Jelikož nefotím v bojových podmínkách, absolutně mi dostačuje a splňuje všechno, co potřebuju - je dostatečně vysokej a multifunční.

P.S. Dřív, když jsem stativ neměla, tak jsem si pomáhala židlema, knížkama a krabicema od bot. A taky to šlo.

A co plánuju v budoucnu? Rozhodně by se mi při focení autoportrétu i jiných věcí pekelně hodila manuální spoušť, k jejíž koupi se pořád dokopávám, ale zatím nevím, jakou si vybrat - někdo nějakej tip? :) Koupi lepší nebo minimálně novější zrcadlovky se asi výhledově taky nevyhnu, ale zatím to neřeším. Musím říct, že mě navíc taky docela láká koupě něčeho menšího a skladnějšího než zrcadlovka na cesty, snadnější točení videí a vůbec skladnějšího do kabelky, ideálně něco ve stylu Olympusu Pen.

Čím fotíte vy a co vám nejvíc vyhovuje?

You Might Also Like

13 komentářů

  1. Já posledních několik let fotím na Canon 70D a miluju ho, i když po těch cestách už toho má chudák hodně za sebou:) A z objektivů u mě asi nejvíc vede Samyang 10mm 2,8, i když jsem kolikrát nadávala, že je širokej moc, ale člověk si zvykne:) A z pevných Samyang 85 mm 1,4 a Helios 85mm 1,5 i když rozhodně nepatří mezi nejostřejší objektivy tak za ten jeho bokeh mu odpustím všechno:)

    Jinak 35mm bych ráda vyzkoušela, tak doufám, že se k tomu jednou dostanu:)

    ReplyDelete
  2. Mám Nikon D3100, nejraději s Nikkorem 35 mm , nebo s Tokinou 12-28mm. Ta je ale poměrně dost velká, hlavně na takové to každodenní tahání, tak jsem si pořídila "micro 3/4" " Panasonic Lumix GF7 (podobné Olympusu PEN) . Aktuálně jsem spíš na straně toho kompaktu s výměnnými objektivy; je to menší a lehčí, tak uvidíme, co časem :)

    ReplyDelete
  3. já většinu fotek fotím zrcadlovkou, ale je pravda, že na cesty nebo nějaké to výletování by byl lepší nějaký skladnější foťák, přesně jak říkáš ty :) mám taky univerzální objektiv 18-55 mm, ale přemýšlím už déle právě o pevné padesátce, tak snad se k tomu konečně rozhoupám :)

    ReplyDelete
  4. My doma fotíme zrcadlovkou nějakých 9 let a jsem ráda, že jsem se k tomu dostala přes poloprofi Nikon D200, protože mě baví i ta technická stránka focení, takže ten foťák (tahle třída foťáků) mi plně vyhovuje. Teprve loni jsme jej vyměnili za Nikon D300s. Současně z objektivů nejvíc používáme 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX, ten se tou kresbou dost blíží padesátce :)
    Pevná padesátka je určitě objektiv s nejhezčí kresbou, který nám prošel rukama :) Pevnou padesátku a pětatřicítkku doporučuji všem nejen do začátku (zrovna včera jsem o tom zveřejnila článek) :)
    No a jinak jsem si na tu zrcadlovku tak navykla, že ji s sebou tahám všude, i na několikadenní túru do hor. Loni jsem si na takové a podobné příložitosti na zkoušku pořídila malý "fotozápisníček" (docela slušný malý kompakt), ale zjistila jsem, že to není nic pro mě :)
    Jinak s tím, že fotka je hlavně o nápadu, naprosto souhlasím a jsem toho názoru, že staší starší kvalitní vybavení za zlomek ceny nového se vyplatí rovněž.

    ReplyDelete
  5. Právě se rozhoduju, jestli koupit nový telefon s lepším foťákem, anebo klasický foťák. Hodně jezdíme na výlety, taháme věci pro 3 děti, tak se mi nechce pořizovat nějaký velký "dělo". Hodně uvažuju o výše zmíněném Panasonic Lumix GF7.

    ReplyDelete
  6. Jo a ještě jsem zapomněla dodat, že právě ten Lumix si můžeš aplikací propojit s mobilem a pak mobil používat ke vzdálenému spouštění závěrk ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Je to u každého Lumixu, anebo jen u toho, co je zmíněný výše?

      Delete
  7. Ja si myslím, že je to hlavne o danosti vedieť fotku upraviť. Je podľa mňa aj jedno, čím ju na blog vyfotíš, ak to vieš pekne upraviť :) ja som v tomto dosť pozadu a nejako sa nestíham učiť v programoch robiť a viem upravovať len základné veci a veľmi sa mi moje fotky nepáčia :D
    Drew's Beauty

    ReplyDelete
  8. Spousta lidí se mě ptá, co za foťák používám a jsou překvapeni, když jim řeknu, že jen můj iphone a poměrně levný foťáček, co ani není zrcadlovka. A stačí to. Člověk zaprvé musí s daným foťákem umět - spousta lidí si myslí, že si koupí nejdražší foťák, hodí to na automat a budou mít fotky jak z Vogue. Je také třeba naučit se hrát si s photoshopem a podobnými softwary a co je úplně to nejhlavnější - světlo!
    Osobně jsem měla podobný pocit, že musím mít drahý foťák a nový iPhone X a já nevím, co všechno. A pak jsem k vánocům dostala sadu světel k focení a můj instagram se zlepšil alespoň o sto procent. Jediné, co bych ocenila, by byly objektivy, ale bohužel na můj foťák žádné nejsou. Tak třeba někdy do budoucna koupím nový foťák:)

    ReplyDelete
  9. Xiaomi zachráni všetko. Ja nefotím na nič iné :-D Aj keď mám Redmi Note 4ku nie 3S :P

    ReplyDelete
  10. Na cestách používám Nikon (který si popravdě půjčuju od táty) nebo na mobil (iphone SE), tím ale jen pokud je dobré světlo.

    ReplyDelete
  11. Já stále fotím jen na svůj iphone 6S. Jednou za čas mám myšlenky na to, že se naučím fotit s pořádným foťákem, ale nakonec z toho vždycky sejde :-/. Stativ mám podobný a používám ho na natáčení videí telefonem :-). A dík za tip na objektivy z ali.

    ReplyDelete
  12. Už i já se pomalinku chystám na to, že si budu pořizovat nový fotoaparát, ale stále nevím, kde bych si ho měla pořídit... Buďto pujdu někam do megapixelu, nebo to zkusím za ještě lepší cenu zde s tím, že asi s největší pravděpodobností nebudu mít záruku... Uvidím no.. Jinak přeji krásné fotky:)

    ReplyDelete