PROČ NENÍ TIKTOK JENOM PRO DĚTI A CO SI Z TOHO VZÍT

April 18, 2022

Já vím, když TikTok přišel na českej trh, všichni jsme si na začátku mysleli, že TikTok je jenom stupidní čínská aplikace, kde najdete stupidní prank videa a ještě stupidnější teenagery, kteří otvírají pusu na známý písničky a tancují u toho. Já nebyla výjimkou.
 
Ale s odstupem času se můj pohled na TT měnil a dneska můžu upřímně říct, že mě štve, jak mezi spoustu lidí minimálně v Česku pořád existuje přesvědčení, že tiktok je prostě doména dětí a najdete zde jenom stupidní obsah. Není to totiž pravda. Dneska je to pro mě totiž aplikace s ohromným potenciálem a mám ho dnes upřímně raději než třeba facebook. Proč? Hned vám to řeknu.
 
Chci  s váma  v tomhle článku sdílet pár postřehů, kterých jsem si na TikToku všimla za ty měsíce jeho používání jako běžnej uživatel, drobnej tvůrce a hlavně člověk, kterýho zajímají média i sociální sítě, odlišnost a lidi jako takový.

 
Kreativita a rychlost

Rychlý kratičký videa, který váš buď zaujmou v první vteřině nebo přeskakujete na další - to je podstata tiktoku. Tiktok je prostě o videu a často i o obličeji, mluvení a proslulých tiktok tanečcích. Úspešný tiktoky jsou svižný, vizuálně propracovaný, kreativní a mají jasnou myšlenku.

Hodně důležitou součást TT jsou taky trendy - videa který mají určitá ustálená pravidla a jednotliví uživatelé je různě obměňují a používají je pro vystižení nejrůznějších pocitů nebo informací ze života. Právě trendy jsou skvělý, protože geniálně pomáhají vyjádřit a hlavně pochopit atmosféru i emoce.
Hodně lidí argumentuje tím, že v takhle krátký době nelze vysvětlit některý složitý témata a tiktokovej formát musí být nutně osekaná forma obsahu třeba oproti youtube videím, ale opak je na pravdou. Viděla jsem hromady videí, který byly úderný a měly silnou myšlenku a byly schopný naprosto každýmu velice jednoduše vysvětlit témata jako vysokofunkční úzkost, problémy freelancerů nebo trauma z dětství. Navíc - TikTok videa nemají nahradit filmy nebo dlouhý videa, jde prostě jenom o jinej koncept tvorby a jiný médium. A tak je třeba to brát.



Napříč sociálními vrstvami

Algorismus Tiktoku je vražednej.
Máte rádi svůj starej dobrej feed z facebooku nebo instagramu, který vás hezky drží ve vaší bublině a servírují vám hlavně to, co očekáváte? Chcete se utvrzovat se starejch pravdách a nadávat na špatnej moderní svět? Často si to moc neuvědomujeme, ale přesně takhle zmíněný sítě fungují.  Na tohle u Tiktoku zapomeňte. Uvidíte totiž věci, na který vás nikdy nenapadlo hledat. Traumata z dětství, problémy menšin, autisti, holky s hidjábem, denní rutiny milionářů, tajnej život striptérek. Vědecký vysvětlení nejrůznějších věcí, na který by vás nikdy nenapadlo se zeptat. Napadlo vás někdy, jak si asi slepá holka krájí bagel a funguje v běžným životě? Nebo jak to funguje v domácnosti tří lidí, co jsou společně ve vztahu? A to je jenom maličkatej výřez, co můžete na Tiktoku potkat, protože si zde svoje najde úplně každej.

Takže ne, TikTok rozhodně není jenom záležitost dětí. Jasně, největší skupina uživatelů jsou pořád lidi do třiceti, ale právě třeba ve věkový kategorii nad 20 na TT vzniká hromadu obsahu. Najdete zde experty na všemožný témata, podnikatele, nebo značky, který pochopily, že je v TikToku potenciál. Ze začátku se budete muset proklikat nudnejma blbostma, ale pokud to přežijete, začne vám TikTok víc a víc ukazovat věci, který vás zajímají a týkají se vašich koníčků a zájmů. A pak se můžete nechat překvapit. A dost možná vytáhnout z názorový bubliny, ve který žijete.

Další výhoda algoritmu je i to, že jako tvůrce prostě můžete natočit jediný nápaditý video a algoritmus ho ukáže tisícům uživatelů a prakticky se stane virálním. Něco takovýho se vám totiž na facebooku ani instagramu pravděpodobně nestane.

A mimochodem, často se vám totiž často stane, že si při sledování řeknete:

DOPRDELE, TO JE TAK PŘESNÝ A VÝSTIŽNÝ. PROČ MĚ TO NIKDY NENAPADLO?

SAKRA, TAK TOHLE JSEM FAKT VIDĚT NEPOTŘEBOVAL. DOST TIKTOKU PRO DNEŠEK.

 

Předsudky a odlišnost.

Jasně, i na Instagramu na Facebooku se s tímhle setkáte a často tam běží hromada osvětových kampaní. TikTok ale v tomhle má zvláštní schopnost ukazovat odlišnosti absolutně bez předsudků a tak nějak mnohem víc normálněji.  Když to hodně zobecním, tak zatímco na Instagramu nebo Facebooku se odlišní lidi pořád obhajují a my v komentářích hodnotíme, jestli teda už mají právo na život nebo ne, na Tiktoku je prostě vidíme normálně žít.

Pro lidi, který jsou jakkoli jiný, tohle může být úžasný bezpečný místo plný přijetí. Jasně, trochu to s sebou nese riziko, že Tiktok sám o sobě někdy funguje trochu jako sociální bublina a často při sledování budete mít pocit, že nevěříte vlastním očím, protože takhle to prostě v normálním životě nefunguje. Občas tam narazíte na třísetkilový lidi, kterým chodí desítky komentářů o tom, jak úžasný, nádherný a dokonalý jsou.

A stejně tak je potřeba při konzumování TT dávat bacha. Tiktok je toxickej. Jakože fakt. A skoro vám můžu garantovat, že vám poleze na nervy, budete z něj mít mít blbý pocity a úzkost a budete nadávat, co tam sakra děláte. Ale pokud si ho jste schopný dávkovat rozumně, může vám hrozně moc dát.


Je to klišé,

Ale TikTok mi vlastně v nečem změnil život. Ukazuje mi svět mnohem opravdověji, autentičtěji a víc v souvislostech. Ukazuje mi, že se dá žít navzdory všemožným překážkám, ale hlavně podle sebe, ať to pro vás znamená cokoli. Ukazuje mi víc a víc, že lidi všude na světě jsou si vlastně dost podobný a ať už žijí jakkoli, dost možná je můžeme pochopit.

Možná máte pocit, že už jste nesmyslů na netu viděli tolik, že tenhle je poslední, co by vás mělo zajímat. Ale slibuju, že je to skvělý. A když přidáte trochu kritickýho myšlení a budete trochu číst mezi řádky, dost možná zjistíte, že je to je naprosto unikátní sociologická a psychologická sonda do lidských hlav. A právě proto trošku tohohle bizárku doporučuju do života zařadit i vám.


A vůbec, co vy a TikTok? Patříte mezi odpůrce, zkusili jste na nebavilo vás to? Nebo stejně jako já věříte, že je to supr síť, která vás může inspirovat a hlavně vytáhnout ze sociální bublin
y?

You Might Also Like

3 komentářů

  1. Mě osobně tik tok vůbec nechytil .. stáhla jsem si ho před pár měsíci poprvé, že tomu tedy dám šanci, ale nějak jsem tam nenašla nic, co bych už neměla na Instagramu, který je pro mě mnohem zábavnější. A další síť, u které budu zbytečně prokrastikovat a trávit čas, nepořebuju. :D Takže věřím, že to má pro některé lidi/odvětví potenciál, ale pro mě to tedy není. :D

    ReplyDelete
  2. Dělám v digitálu a on-line marketingu a musím říct, že jako uživatele mě TikTok baví fakt extrémně. Mám ráda vaření a těch kanálů a účtů, které tam jsou o vaření, dávají recepty (někdy samozřejmě klasické Tik Tok bizáry), tak těch je tam fakt kvantum. A baví mě to. :) Jen to teda chce mít po ruce alespoň dvě ochranná tvrzená skla iPhone, protože se mi už dvakrát stalo, že jsem sledovala TT někde v metru a narazila jsem do někoho a spadl mi mobil na zem. :-D

    ReplyDelete
  3. Stejně jako každá jiná sociální síť je to o tom, jak se to využívá. Já mám TikTok docela ráda a je tam pro mě dost užitečného obsahu jak o vaření, tak o tvoření. Nedávno jsem tam našla návod na to, jak vytvořit embosovací kapsy, nad čímž jsem dlouho bádala. Chci si totiž dělat vlastní kapsičky na dárkové karty a přání a gratulace. :)

    ReplyDelete